E un adevăr limpede ca lumina zilei: de mai bine de un an, pandemia de coronavirus ne-a pus pe toți în situații extreme, în care a trebuit să dăm dovadă de ingeniozitate și să găsim cele mai bune soluții pentru a ne desfășura activitatea în plan profesional, în ciuda tuturor încercărilor și provocărilor care nu ne-au ocolit. Totuși, dacă ar fi să menționăm un singur efect pozitiv pe care l-a avut pandemia, acela ar accelerarea proceselor de digitalizare – inclusiv la nivelul instituțiilor statului. Pentru că în perioada de restricții ne-am limitat pe cât posibil deplasările în afara locuinței și, de multe ori, interacțiunea față în față, a trebuit să ne refugiem în mediul online și să transformăm activitățile pe care obișnuiam să le derulăm offline.
Același trend s-a manifestat și în domeniul în care ne desfășurăm noi activitatea. Astfel, una dintre veștile bune pentru firmele care au obligația de a depune documentele privind transportul deșeurilor (periculoase și nepericuloase) este aceea că pot face acest demers doar trimițând un e-mail și asigurându-se că documentele respective sunt însoțite de semnătura electronică.
Într-o adresă oficială, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor informează că “autoritățile și instituțiile publice au obligația primirii înscrisurilor semnate cu semnătură electronică”. Astfel, documentele emise în baza obligațiilor ce revin agenților economici, potrivit legislației de mediu în vigoare, sunt acceptate purtând semnătură electronică.
Bine de știut!
Semnătura electronică are aceeași valoare legală precum semnătura clasică, de mână, și se folosește pentru a valida autenticitatea unor documente digitale. Potrivit legislației în vigoare, există o serie de condiții pe care trebuie să le întrunească o semnătură electronică, după cum urmează:
– este legată în mod unic de semnatar;
– asigură identificarea semnatarului;
– este creată prin mijloace controlate exclusiv de semnatar;
– este legata de datele în format electronic la care se raportează în așa fel încât orice modificare ulterioară a acestora este identificabilă.
Unul dintre obiectivele pe care ni le-am asumat prin platforma EcoTree este acela de a contribui la digitalizarea proceselor de colectare și reciclare a deșeurilor. Iar astfel de precizări venite din partea autorităților nu fac altceva decât să ne bucure și să ne dea speranțe că de-birocratizarea României e un deziderat realizabil.
Ce câștigăm toți prin utilizarea semnăturii electronice? În primul rând, timp, pentru că depunerea documentelor în format fizic este time consuming. Dar înseamnă, în egală măsură, și o eficientizare a costurilor pentru că nicio companie nu mai trebuie să aloce resurse financiare pentru transport sau costurile cu hârtia. Un simplu e-mail rezolvă întregul proces.
Digitalizarea și reducerea consumului de hârtie reprezintă și două dintre obiectivele majore al Ecotree; de aceea, cu atât mai mult salutăm anunțul făcut de autoritățile de resort privind semnătura electronică. Pentru că ne dorim să punem la dispoziția tuturor clienților noștri aceste beneficii, vom dezvolta un modul special în cadrul platformei Ecotree pentru generarea semnăturii electronice. Te așteptăm să testezi toate funcționalitățile din platformă, inclusiv semnătura electronică.