“Educație ecologică”, “responsabilitate față de mediu”, “reciclare”.
Sunt noțiuni relativ nou intrate în vocabularul și conștiința publică și încă insuficient înrădăcinate. Și aceasta deși acțiunile antropologice asupra naturii datează de mult mai mult timp în comparație cu preocupările pentru protejarea mediului. Vestea bună este că atât la nivel guvernamental, cât și individual, noțiunile de mai sus se transformă tot mai des și consistent în acțiuni concrete care vizează un mediu mai curat pentru noi toți. Iar în ultima decadă, astfel de inițiative au fost îmbrățișate și de companii private, care au ales să-și direcționeze campaniile de CSR în această zonă.
Cei trei R: reduce – reuse – recicle
În traducere liberă: Redu. Refolosește. Reciclează. Este limpede pentru toată lumea că deșeurile sunt o realitate a zilelor noastre și un proces care nu poate fi stopat. Însă, ce putem face este să reducem cantitatea de deșeuri produsă? Companiile au implementat politici prin care urmăresc, de pildă, să nu mai consume tone de hârtie, să nu mai printeze toate documentele, ci să digitalizeze aceste procese. E un bun exemplu care se subscrie primului R – “reduce”.
Mergând către următorul R – “reuse”, materialele care par a fi simple “gunoaie” după ce au fost folosite pot fi reutilizate, nu aruncate.
Dar cel mai eficient proces pentru protejarea mediului este reciclarea – al treilea R, care înseamnă transformarea deșeurilor într-o materie primă nouă ce va fi utilizată în fabricarea unor produse noi. În plus, reciclarea nu aduce beneficii doar mediului, ci are un efect pozitiv și asupra economiei. Cea mai mare parte din produsele diverselor industrii pot fi reciclate: ambalaje, sticlă, metal, electrice și electronice, baterii, anvelope și mase plastice, baterii, ulei uzat ș.a.
Cu alte cuvinte, este definiția conceptului de “economie circulară”, aflată la polul opus economiei liniare tradiționale (facem, folosim, aruncăm). Economia circulară presupune să păstrăm resursele în uz cât mai mult timp, să le valorificăm în timpul utilizării, apoi să le recuperăm și să regenerăm produsele și materialele la sfârșitul fiecărei durate de viață.
Așa cum notam în rândurile de mai sus, multe companii acționează deja în acest sens pentru că au înțeles cât de importantă este amprenta pe care o lasă asupra mediului și asupra comunității în care își desfășoară activitatea. Tocmai de aceea, apelează la soluții de reciclare, așa cum este platforma EcoTree, în care au acces rapid la colectorii de deșeuri, iar întregul proces se întâmplă rapid și documentele sunt generate automat, acestea fiind doar câteva dintre avantajele utilizării platformei.