Industria de retail a cunoscut în ultimii ani o creștere extraordinară la nivel mondial, acest lucru fiind datorat și schimbării obiceiurilor de consum ale cumpărătorilor în perioada pandemiei. Iar ca orice creștere, aceasta vine și pentru retaileri cu o serie de provocări în ceea ce privește obiectivele de sustenabilitate și gestionarea deșeurilor. Mai cu seamă, odată cu creșterea industriei a crescut și cantitatea de deșeuri generate, îndeosebi cea de deșeuri alimentare, deșeuri din plastic și ambalaje.
Astfel, procesul de waste management devine din ce în ce mai provocator pentru retaileri și necesită o abordare mult mai complexă. Comerțul electronic reprezintă o verticală de creștere accelerată în ultimii ani, mai ales că mulți consumatori continuă să facă achiziții online chiar și după ridicarea restricțiilor existente în timpul pandemiei.
Și pentru că gestionarea deșeurilor nu are încă procese facil de urmărit, se confruntă cu multe dificultăți în ceea ce privește reciclarea end to end. De asemenea, există și o presiune suplimentară provenită din riscurile pe care schimbările climatice le aduc mediului înconjurător, impactul negativ al deșeurilor din plastic și noile reglementări la nivel european, ceea ce impune din partea retailerilor să se concentreze mai mult pe a găsi soluții și strategii viabile de a asigura un flux operațional optim de gestionare a deșeurilor pentru a obține trasabilitate și a reciclarea eficientă.
În continuarea, vom prezenta provocările pe care industria de retail din România le are în ceea ce privește gestionarea deșeurilor:
1. Pregătirea angajaților și responsabilizarea acestora
Un aspect important în desfășurarea corectă a operațiunilor de gestionare a deșeurilor îl reprezintă chiar resursa umană, angajații companiei care pe de o parte fac parte din departamentul de mediu sau dintr-un departament operațional care are în responsabilitate și gestionarea deșeurilor, iar pe de altă parte vorbim despre toți angajații companiei, cărora le lipsește educația în ceea ce înseamnă reciclarea și sustenabilitatea.
Ceea ce pot face companiile din retail este să creeze programe de training și informare a angajaților, astfel încât aceștia să deprindă practici precum colectarea selectivă, să devină mai conștienți cu privire la impactul pe care deșeurile proprii generate îl au asupra mediului și a populației și să promoveze în viața de zi cu zi, la birou și acasă, acest stil de viață sănătos.
2. Lipsa digitalizării în procesele de gestionare a deșeurilor
Majoritatea proceselor de waste management din companii se desfășoară analog, la telefon și pe e-mail, ceea ce face dificilă obținerea predictibilității, controlului și trasabilității deșeurilor, dar și eficientizarea activității la nivelul departamentului de mediu.
De asemenea, neavând control asupra tranzacțiilor desfășurate în toate locațiile / magazinele retailerului în timp real, este mai dificilă optimizarea costurilor generate prin tranzacțiile de deșeuri și imposibilitatea unei raportări în timp real a activității de gestionare a deșeurilor prin relația generator- transportator – colector / reciclator.
O soluție ar fi digitalizarea acestor procese de waste management, fapt care ar permite o viziune 360 asupra eficienței tuturor magazinelor deținute în derularea acestor operațiuni și care ar ajuta conducerea companiei să găsească abordările noi, în timp real, pentru a ajunge mai aproape de îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate ale companiei.
3. Standardele în procesul de reciclare din companie și problemele de siguranță
Standardele de reciclare sunt diferite de la companie la companie și, chiar, îm multe dintre cazuri, acestea diferă de la regiune la regiune. Astfel, în funcție de comportamentul angajaților și a relației cu colectorii zonali, în lipsa unor reguli și practici unitare implementate la nivel de companie, operațiunile de gestionare a deșeurilor se pot desfășura după practici diferite și pot influența performanța în zona de reciclare deșeuri.
Iar lipsa acestor standarde sau reguli incomplet aplicate se regăsesc mai ales în ceea ce privește reciclarea materialelor inflamabile / combustibile, în eliminarea produselor care conțin substanțe chimice, agenții frigorifici etc. O soluție în acest caz o reprezintă implementarea unui program vital de conformitate prin care se poate reduce riscul asociat cu gestionarea deșeurilor periculoase.
Cu toate acestea, angajații cu experiență și managerii de operațiuni sau specialiștii în mediu, pot crește productivitatea prin standarde de reciclare implementate unitar în toate magazinele.
4. Lipsa controlului asupra deșeurilor generate, mai ales prin activitățile de e-commerce
Așa cum deja am menționat și la începutul articolului, ca urmare a pandemiei, obiceiurile de achiziție ale cumpărătorilor s-au schimbat, comerțul electronic devenind o resursă utilizată zilnic în achiziționarea de produse alimentare, vestimentare, electronice și electrocasnice etc. Acest trend se menține și în prezent. Iar în cazul produselor rezultate din e-commerce intervine problema lipsei controlului asupra ambalajelor. Căci, produsele vin adesea într-un ambalaj și sunt protejate suplimentar de alte ambalaje, fie din hârtie, carton sau material plastic. În timp ce materialul de ambalare este necesar pentru a proteja articolul și pentru a-i păstra calitatea, acesta se poate adăuga și la problema deja masivă a deșeurilor din România și nu numai. La acest context se adaugă și cel al retururilor de produse, care și ele, la rândul lor, prin reambalare, generează deșeuri.
În aceste condiții, pentru un retailer este foarte dificil să urmărească și să controleze în detaliu ceea ce se întâmplă cu deșeurile, prin resursele și abordarea actuală. De aceea, este nevoie de un efort susținut în comunicarea cu clienții pentru a recupera deșeurile generate prin activitățile de e-commerce. Digitalizarea proceselor de waste management ar putea reprezenta un tool important ca parte din soluția macro pentru această situație.
5. Gestionarea ambalajelor
Deșeurile generate de către retaileri prin vânzarea directă în magazine sau prin e-commerce includ deșeuri provenite din carton, hârtie, plastice, materiale de umplutură etc. Ambalajele aruncate fără a fi colectate selectiv și materialele de expediere definesc rădăcina problemei deșeurilor de ambalaje.
Acestora li se alătura comportamentul pe care deopotrivă retailerii, cât și consumatorii îl au îndeosebi în perioada promoțiilor sau a evenimentelor precum Black Friday, Summer sales, sezonul hibernal care nu se focusează asupra impactului negativ pe care vânzările masive ca generator de ambalaje de toate tipurile le au asupra mediului.
Astfel, pentru a diminua acest impact este important ca retailerii să abordeze o atitudine responsabilă, încurajând angajații și consumatorii să fie atenți la deșeurile generate și să conștientizeze importanța achizițiilor raționale și a colectării selective, iar în cazul retururilor de produse, acestea să fie realizate îndeosebi direct în magazine chiar dacă achiziția a fost facută online.
Ce soluții imediate pot fi implementate de către companii pentru controlul deșeurilor
Un demers l-ar putea reprezenta modelarea comportamentului consumatorilor care sunt din ce în ce mai înclinați spre achiziție de la companii care pun accentul pe sustenabilitate și protejarea mediului înconjurător, este la fel de importantă în cazul în care retailerii își doresc să recupereze o mare parte dintre ambalajele utilizate pentru produsele achiziționate online.
Conform studiului „Global State of the Consumer Tracker” de la Deloitte realizat în octombrie 2021, 55% dintre consumatorii chestionați au achiziționat un produs sau serviciu durabil în ultimele patru săptămâni, iar 32% au spus că au plătit mai mult pentru un produs sustenabil decât pentru un produs clasic. Același studiu relevă faptul că 28% dintre toți respondenții au declarat că au încetat sau au diminuat relațiile cu companiile ale căror oferte le consideră dăunătoare pentru mediul înconjurător.
De asemenea, digitalizarea operațiunilor de gestionare a deșeurilor ajută companiile să aibă mai mult control asupra proceselor și să eficientizeze activitatea la nivel de companie. Prin platforma EcoTree, clienții noștri din retail și beverage și-au eficientizat cu 95% procesele de waste management din cadrul companiei.
În plus, prin module de business intelligence și raportare personalizată, decidenții companiei pot obține informații relevante în timp real și pot, în baza acestor informații, să îmbunătățească fluxul de lucru al companiei în gestionarea deșeurilor.